vrijdag 2 juni 2017

Blauw topje





Al een tijdje geleden beginnen met een zomers topje. Ik heb Katia Monaco baby gebruikt met haaknaald nr 3
Het motief heb ik gevonden op http://crochet-plaisir.over-blog.com/
Voor de maten kijk ik altijd op de site van Jessica Tromp. Ongelooflijk hoeveel verschillende modellen zij heeft waaruit je kunt kiezen.

maat 40.
breedte 48 cm.
lengte 78 cm
Breedte bandjes 7 cm
Lengte bandjes achter 10 cm
Lengte bandjes voor 21 cm schouder tot einde armsgat
Halsdiepte voor 21 cm
Halsdiepte achter 11 cm
Halsbreedte 26 cm
Armsgat 7 cm breed.

Het patroon is 8 steken breed en wordt tot aan het einde van de toer herhaald. Aan het begin en aan het eind van de toer  2 steken extra.
Het patroon is niet moeilijk. Ik vond het eind en begin nogal lastig te onthouden. Voor een rechte zijkant is het belangrijk het patroon goed te volgen. Ik heb daarom een spiekbrief
je gebruikt. Met daarop het begin en het eind van iedere toer.  De eerste steek van de eerste toer van de serie heb ik gemarkeerd, zodat ik niet in de war raak of ik in toer 3 of 5 bezig ben of in 4 of 6.




Gebruikte afkortingen
L= losse
V= vaste
St= stokje
LB= Lossen boog het getal geeft het aantal lossen aan

Achterpand
Ketting opzetten van 124 lossen (= 15x8 steken en 4 zijkant steken). Je kunt het patroon eenvoudig vergroten door steeds 8 steken toe te voegen. Voor verkleinen zet je 8 steken minder op.  Ik haak een lossenketting altijd met een halve maat meer, omdat ik lossen op de een of andere manier altijd strakker haak, dan andere steken. In dit geval naald 3 ½.

Haak volgens de beschrijving met haaknaald 3 het patroon,  tussen [ ] steeds herhalen tot aan het eind.
Toer 1:  3 l= st, st in de 5e l vanaf de naald, 3 l, l overslaan, [v in de volgende 2 l, 3 l, 1 stk overslaan, st in de volgende 4 stk, 3 l, 1 stk overslaan,] eindig met v in de laatste steek ( 15x4 stokjes, 15x2 vasten, 31x2-LB, 1x1 stokje, 1x vaste)
Toer 2: 5 l, [v op de 4 stokjes, 5 l, 2 stk overslaan],eindig met v op de laatste 2 st.
Toer 3: keerlosse, v op de  2e vasten,[ 3 l, 4 st in de 5- LB, 3 l, stk overslaan, 2 v, 3 l , stk overslaan] , eindig met 2 st in de LB
Toer 4: keerlosse, 2 vasten , [5 l, 2 v overslaan, 4 maal een vaste op de stokjes]. Eindig met een losse en een st op de laatste st van de vorige toer.
Toer 5: 5l, st op de losse, [3 l,v overslaan, v op de volgende 2 stk, 3 l, 4 st in de 5-LB],  eindig met 3 l, v in de laatste v.
Toer 6: 5 l, v op de 4 st, herhaal, eindig met 2 v.

Herhaal toer 3-6 tot ongeveer 49 cm. (70 toeren)

Armsgaten achterpand minder  aan weerskanten voor de armsgaten 16 steken ( dit zijn 2 motieven = 7 cm). Ik heb dit als volgt gedaan:
1: 2 hv, 5 v in de LB op de steken zoals je ze tegenkomt. 3 l, v in de middelste 2 v, 3 l, enz.enz.. Eindig met 3 l en een vaste op het tweede stokje, rest overslaan.
2:2 v in de LB, hv op het eerste stokje, v op de volgende twee stokjes, 5 lossen en verder met het patroon..eindig met 1 l en een stokje op de 2e vaste.
3: 1 keerl, 3 hv, 3 l, 4 st in de LB, enz. Eindig met 2 v in de middelste v van de 4.
4: 1 keerl, hv in de 2 vasten, hv in de LB, v in dezelfde LB en 1 l. Verder met het patroon. Eindig met 5 l en 2 v.

Halsopening achterpand
Ga 14 toeren verder met het patroon.= 11 cm
Maak dan de halsopening, door aan weerszijden 2 motieven te haken over 12 toeren.
Eindig de halsopening met een toer 2 of 4. Je kunt dan straks gemakkelijker een randje langs de hals en armsgaten haken.

Voorpand
Volg de beschrijving van het achterpand tot 52 cm, minder dan in het midden steken voor de hals door aan weerszijden 2 motieven te haken= (2×8) + (2×2)
Ga verder met de bandjes, haak 10x de toeren 3 t/m 6.

Afwerken

Randje langs hals en de armsgaten, met haaknaald 3. Ik heb gekozen voor een waaier motief met vasten. V5, stk 2 stk overslaan, v5 enz…… beginnen met een toer vasten en dan het waaiermotief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten