dinsdag 2 augustus 2016

Topje in 4 kleuren




Patroon
Haak een ketting van 90 lossen , de ketting moet deelbaar zijn door 5 .
1: 3 lossen voor het eerste st, haak dit in 4e losse vanaf de naald. Verder in iedere losse een stokje haken = 90 stokjes
2: 1 keerlosse en een vaste in ieder stokje= 90 vasten
3: 1 keerlosse, vaste in de eerste steek, , steek overslaan, 5 stokjes in de volgende stokje, * steek overslaan, vaste in de volgende 2 steken, steek overslaan, 5 stokjes in het volgende stokje* herhaal tot einde toer. Eindig met een vaste in het laatste stokje. Je hebt dan 18 schelpjes.
4: keerlosse, stokje in de eerste vaste, stokje in het eerste stokje van de schelp, *stokje in de volgende 3 stokjes, stokje in het laatste stokje, 2 stokjes samen haken, stokje in het eerste stokje van de volgende schelp* herhaal tot einde. Eindig met een stokje in de laatste steek
5: keerlosse, vaste in het eerste stokje, stokje overslaan, stokje in de volgende 4 steken, *1 steek overslaan, stokje in de volgende 5 steken* herhaal tot de laatste schelp. Eindig met een stokje in het eerste stokje van de laatste schelp, 3x een vaste, laatste stokje overslaan, stokje in de laatste steek.

Bij 41 cm heb ik aan weerszijden 5 steken gemeerderd, doe dit in een stokjes of vasten toer. De mouw wordt daardoor iets langer dan in het originele patroon. Je hebt dan 100 steken.
Bij 44 cm heb ik de middelste 30 steken afgekant voor de hals in het voorpand. De hals wordt dan ongeveer 20 cm breed.
De schouders zijn dan 35 steken.
Bij het achterpand heb ik 30 steken afgekant in de laatste twee naalden gedaan.

Draadjes wegwerken. Ik heb steeds de draadjes meegehaakt, zodat ik ze alleen maar hoefde af te knippen. In de stokjes naald werd dit niet mooi deze heb ik afzonderlijk aan de binnenkant weggewerkt.
Voor en achterpand aan elkaar naaien. De schouders heb ik met de flat zipper methode aan elkaar gezet. Een duidelijke uitleg vindt je op
http://www.lookatwhatimade.net/crafts/yarn/crochet/join-crochet-squares-completely-flat-zipper-method/
Eerst de hals met vasten om haken, ik heb gekozen voor groen. Dan een Wit randje met kreeftsteek langs de hals en armsgaten en voila je topje is klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten