dinsdag 11 oktober 2016

Luchtblauw vest met kraag van bloemmotieven (4)

De kraag


Het haken van de kraag vergt wel wat tijd. Ik vond het erg leuk om te doen

Het originele patroon heeft een diepe V hals, dat vond ik niet zo mooi, mijn V hals is een stuk korter. daarom kan ik de afmetingen voor de kraag niet gebruiken. Ik heb een vel A-3 gebruikt om de helft van een patroon te maken.

Ik wilde de kraag 12 cm breed hebben op het achterpand. Een royale kraag dus. Ik heb daarom het papier aan de bovenkant op 12 cm dubbel gevouwen en het papier onder het voorpand tegen de schouder en het armsgat geschoven. ik heb de buitenkant van mijn v-hals afgetekend. het papier weer uitgevouwen en de helft van de halsopening afgetekend.




Uit de losse pols heb ik het patroon zo goed mogelijk gekopieerd. Ik vond dit wel goed gelukt. Het patroon met de goed kant op een ander A-3 gelegd en de rand nagetekend. ik heb nu ook de andere helft van de kraag.  Nu zoveel bloemen haken als je nodig hebt of mooi vindt. Hieronder vind je de beschrijving en het aantal dat ik gemaakt heb. haak een koord met dubbele draad en haaknaald 2 ½ van een lengte gelijk aan de omtrek van de buitenkant van je kraag patroon. Niet aan de binnenkant, want dit moet je gebruiken om je kraag aan je panden te zetten. Haak nog drie stukken die je dwars in het patroon verwerkt. Hierdoor blijft de kraag beter in vorm.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten