maandag 7 november 2016

Medaillon (3)



Op een Russische site kwam ik schema’s van medaillons tegen ze waren aan elkaar genaaid en vormen een plaid of deken. Ik vind deze medaillons erg bijzonder. Je vindt de schema’s  op http://www.liveinternet.ru/users/lorik50/rubric/2592554/page5.html
Ik weet nog niet wat ik ga maken met deze patronen. Alvast begonnen met het uitwerken van de schema’s in het Nederlands.  Hier vind je het patroon van het derde medaillon.

Gebruikte afkorting van de steken 
L= Losse
CV= Vaste
St= Stokje
Stk= steek
VL= voorste lus
LB= lossen boog x-aantal lossen tussen stokjes of vasten
Op YouTube zie je verschillende varianten van de popcorn stitch.
Ik heb de popcorn sticht met 6 stokjes gemaakt als
6 stokjes in dezelfde steek , haaknaald  uit de lus, insteken in de lus van het eerste stokje, insteken in de lus waaruit je dehaaknasld hebt gehaald, omslaan en doorhalen.
Anderen maken een popcorn zoals ik ik stokjes samen noem.
Stokjes haken, maar niet de laatste doorhaling doen. Je krijgt dan steeds meer lussen op je haaknaald. Bij het gewenste aantal stokjes omslaan en doorhalen door alle lussen. Sommige haaksters passen dit toe, door met de achterkant naar je toe te werken.

 PATROON

Sluit met een hv een ketting van 7 lossen.
Toer 1: 1 l, * 10 v in de ring, 7 l, hv in de vaste die je net gemaakt hebt, * herhaal nog 9 keer =10x7-LB, 10 v
Toer 2: 3 l, v en 2 l in elke 7-LB, eindig met 2 l en een hv = 10x2-LB, 10xv
Toer 3: 1l, 3 hst in iedere 2-LB, in totaal 10 maal = 30xhst
Toer 4: haak in de VL, 2l=1e hst, hst in idere volgende stk = 30xhst
De toeren: 5-9 herhaal toer 4, maar haak nu door beide lussen. ik heb 1 toer minder gehaakt, omdat ik dat mooier vind. = 30xhst
Toer 10: 1 l, vouw de toeren 5-9 dubbel met de verkeerde kant naar binnen. V in beide lussen van toer 9 en de AL van toer 3. Je haakt door beide lagen heen. Eindig met een hv in de 1e stk. = 30 v
Toer 11: 2l=1e hst, hst in dezelfde steek *2 hst in de volgende stk* 59 maal = 60 hst
Toer 12: 21 l, v in de 1e stk, 11 l, hv in de v, die je daarvoor in de 1e stk hebt gehaakt, 1 st overslaan,* v in de volgende stk, 11 l, hv in de vorige v, 1 stk overslaan* herhaal tot eind.
Toer 13: 5 hv in de 1e 11-LB, *v in de 11-LB, 2 l* herhaal tot eind, sluit met een hv. = 30x2-LB, 30 v
Toer 14: 2 l, 3 v in elke 2-LB = 90 v
Toer 15: 2 l, hst in elke v = op hst
Toer 16: 2 l, hst in elke AL van elke stk. = 90 hst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten