donderdag 19 december 2019

Kerstkrans met kerststerren




Nodig:
Piepschuim krans in dit geval 29 cm
3 piepschuim balletjes van 2 mm
Glitterlijm
Naaigaren wit, groen en goud.
Naald met stompe punt
Naald met scherpe punt
12 gele parel kraaltjes
Haakkatoen in verschillende kleuren.
Haaknaald nr 2

Ik heb garen van Carica gebruikt. Perles nummer 5.
Blauw/lila nr 303 75 gram
Donker groen nr 406 75 gram
Middengroen een restje van mijn paaskrans
Rood nr 208 ongeveer 50 gram
Wit eveneens een restje.


Afhankelijk van de dikte van je krans haak je een lossenketting. Mijn krans is 13,5 cm dik en dat waren 35 lossen en 1 keerlosse. Je haakt nu allemaal vasten, waarbij ik de kleuren heb laten verspringen. Met blauw en donkergroen heb ik ook brede strepen gehaakt. Met middengroen, rood en wit niet. Na 85 cm had ik genoeg om mijn krans te bekleden. Ik heb alle draadjes afgewerkt en met een lange draad de lap vastgenaaid. Als laatste de eerste en laatste toer vastgezet op de plek waar ik de bloemen vast ga naaien. 




Op het internet vind je veel patronen voor het haken van een poinsettia
Vendula Maderska heeft mij geïnspireerd en ik heb de middelgrote en kleine blaadjes van haar poinsettia gebruikt.


Per bloem 6 middelgrote blaadjes en 4 kleine blaadjes. De blaadjes heb ik met wit naaigaren aan elkaar gezet. Zie foto.


Met middengroen heb ik het hart van de bloem gehaakt.
1. 6 vasten in een magische ring
2. Hv in de eerste vaste, (4 lossen, hv in de volgende vaste , 4 lossen) herhaal tot eind eind met een hv.

Met goudkleurig naaigaren 5 parelkraaltjes op het bloemhart naaien, waarbij je gelijktijdig het hartje op de witte bloemblaadjes naait.

De grote groene bladeren heb ik volgens het patroon van Vendula gehaakt.3 stuks

Ik heb ook nog kleinere bladeren gemaakt.
Dst = Dubbelstokje
St = stokje
Hst = half stokje
V = vaste
Hv= halve vaste
L = losse
MR = magische ring
Het werk wordt niet gekeerd. In de eerste toer haakt je eerst in de bovenste lus van de losse en dan in de onderste lus. 

Middelgroot blad 15 stuks
1. 9 lossen
2. Haak in de 4e losse 2 Dst, Dst,  st 2x, hst, v 2x, hst, st 2x, Dst, 3 Dst in de laatste losse.
3. 3 maal 2v in dezelfde steek, v 5x, ( 3 l, hv in de 2e en 3e l vanaf de naald) v 5x, 3 maal 2v in dezelfde steek.

Klein blad 9 stuks
1. 7 lossen
2. In de 4e l 2 st, st, hst,v, 2 lossen. Aan de onderkant van de lossen haak je v, hst,st, 2 stk in de laatste steek.


Met knopspelden gecheckt of ik genoeg bladeren heb.


Rode balletjes 4 stuk
1. 4 v in MR
2. In elke steek 2 v = 8 
3. Iedere 2e stk dubbel = 12
4. Iedere 3e stk dubbel = 16
5. 3e en 4e stk samen haken = 12
6. Bolletje in je haakwerk doen
7. 2e en 3e stk samen haken = 8
8. Eerste 2 stk samen haken = 4

Spiraaltjes 
Haak een ketting van lossen. In de 2e stk vanaf de naald haak je een vaste. In de volgende steek 2v en alle andere steken 3 v.
Ik heb mijn spiraaltjes niet even lang gemaakt, mijn kettingen waren 18, 22 en 26 lossen.

In elkaar zetten
1. groene bladeren op de krans naaien
2. Witte bloemen vast naaien. Ik heb de 4 onderste blaadjes plat op de krans vastgenaaid
3. Rode bolletjes vast zetten
4. Blauwe spiraaltjes bevestigen
5. Glitterlijm op de witte bloemen. Zie je niet op de foto.



PRETTIGE KERSTDAGEN!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten