zaterdag 13 september 2014

Rozentuin tas (deel 1)

Op pinterest een mooie tas gevonden. Het patroon is gratis beschikbaar op redheart yarns. Het is Amerikaans. Ik heb het patroon vertaald en in twee delen voor je beschikbaar.

Het is een zeer royale tas geworden. Fijn ruim als handwerktas. Ook er geschikt als shopper. Voor naar mijn werk had het wel een slagje kleiner gemogen. Voor mij is dit nu de rozentuin handwerktas.





Rozentuin tas (Deel 1)

Originele patroon te vinden op www.Redheart.com
Originele titel Rose Garden Tote by Michelle Wilcox.
Afmeting  45 cm x 40 cm (bxh)

Ik heb het patroon vertaald met behulp van het overzicht “ Engelse en Amerikaanse afkortingen haaksteken” dat je kunt vinden op www.alshakenjeliefis.nl/?page_id=434

Ik heb acryl van Katina gebruikt voor naalden 6-6 1/2. 100 gram € 3,15. Volgens de website is de kleur blauw jeans, maar ik vind het paars-grijs. De haaknaald die ik heb gebruikt is 5.

Algemeen

1. De tas is in het rond gehaakt met de goede kant naar buiten. Sluit iedere toer af, maar keer niet.

2. Meer of minder bladeren, rozen, krullen naar smaak maken en op de tas naaien.

3. Het originele patroon eindigt met het vilten van de tas, omdat ik acryl heb gebruikt lukt dat niet

4. Ook heb ik minder steken opgezet omdat ik geen rekening met krimp hoefde te houden.

5. De maten tussen haakjes zijn die van het originele  patroon. Ik heb mijn maten aangehouden.




  Begin voor de bodem van de tas met een ketting van 41 (51) lossen.

 Toer 1: rechterzijde. 1 vaste in de 2e losse en in de volgende 38 lossen (48); 3 vasten in de laatste vaste. Ga nu naar de andere kant van de lossen ketting ook 38 (48) vasten; 2 vasten in de laatste losse met een halve vaste de toer afsluiten. In totaal 92 (102) vasten.

Toer 2: 3 lossen = het eerste stokje; 2 stokjes in dezelfde vaste en dan 38 (48) stokjes; 3 stokjes in elke van devolgende 2 vasten.38 (48) stokjes; 3 stokjes in elke van de volgende laatste vasten. Afsluiten met een halve vaste in de 3e losse. In totaal 104 (114) stokjes

Toer 3: 3 lossen in de afsluitende halve vaste en 1 stokje; 2 stokjes in elke van de volgende 2 stokjes; in de volgende 38 (48stokjes een stokje haken; 2 stokjes in elke van de volgende 9 stokjes;38 (48) stokjes; 2 stokjes in elke van de volgende 6 stokjes; afsluiten met een halve vaste in de 3e losse. In totaal 122 (132) stokjes

Toeren 4 t/m 34: 3 lossen en 1 stokje in elke volgende stokje, afsluiten met een halve vaste in de 3e begin losse.

Toer 35: 1 losse in de afsluitende halve vaste en dan in elk stokje een vaste, afsluiten met een halve vaste in de 1 halve vaste.
Afhechten.

Maak twee handvatten.
Begin met een ketting van  55 (70) lossen

Toer 1: 1 stokje in de 4e losse van de ketting ( = het eerste stokje) en verder in elke lossen een stokje. In totaal 52 (68) stokjes

Toer 2: 3 lossen( = het eerste stokje) en dan in iedere achterste lus van het stokje van de vorige toer een stokje haken.; omdraaien en vouw de handgreep in de lengte dubbel.
Toer 3: 1 losse dan door beide toeren werken en halve vasten( vasten) haken in ieder stokje.

NB
Ik heb de eerste toer afgehecht en aangehecht aan de rechterkant van het handvat, zodat ik bij het dubbel klappen aan beide kanten een goede kant heb. In het patroon heb je aan de ene kant een goede kant van de stokjes en de andere kant de achterkant van de stokjes.  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten