zaterdag 17 januari 2015

NL vertaling van Mom's square

Mom`s square! Van mjukdesign
Square naar een patroon van Shan Sevcik en de kleurstelling naar en idee van Loopsan.


Deel 1 





Om na te gaan of mijn vertaling klopt heb ik een proef square gemaakt van restjes garen. Ik had niet genoeg wit garen, dus ik heb de Pop Corns met minder stokjes gehaakt, daardoor hebben ze niet voldoende volume. Ik heb nld 3 gebruikt. Ik vind de square te groot, ik houd van iets fijner en kleiner. De square is  15 x 15 cm. Maar ik vind het wel prachtig ontwerp. 
Ik ga nog andere squares haken, maar die moet ik eerst in het Nederlands vertalen. Ik houd jullie op de hoogte. 

mijn resultaat zie je hieronder:






Originele patroon is Amerikaans , hieronder de NL- vertaling. In delen.
Algemeen:

Je haakt alle toeren met de goede kant naar je toe, met uitzondering van toer 5.
In dit patroon worden een aantal speciale steken gebruikt. Hieronder een korte beschrijving per steek.

Puff stitch: 3 doorhalen in dezelfde steek, die gelijkelijk worden doorgehaald, sluit af met een losse. Een puff stitch geeft volume aan je werkstuk.
Uitleg : http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-crochet-a-puff-stitch.html
Cluster van stokjes: x aantal stokjes in dezelfde steek, waarbij je laatste doorhaling van het stokje niet doet, maar pas bij het laatste stokje door de drie lussen die je op je haaknaald hebt staan. In dit patroon 4st, dus vier stokjes met de laatste lus doorgehaald.
Pop Corn steek , zie foto's
Bobbelsteek , zie foto's

Als ik in het patroon losse boog schrijf dan is dit geen echt boogje van lossen,  omdat het maar 1 l is tussen de steek die je in de vorige toer gebruikt. 

Voor het geval je de popcornsteek en/of de bobbelsteek niet kent een algemene beschrijving.
Bobbelsteek: Haak 4 stk (of het aantal dat het patroon vermeldt.) in 1 vaste maar wacht met de laatste doorhaling van ieder stokje tot er 5 st op de haak zijn. Haal nu de draad door alle 5 st op de haak (dus 4 stk worden samengehaakt tot 1 stk). Ga verder met 1 st in iedere st tot de volgende bobbel.
Popcornsteek: Haak 4 stk (of het aantal dat het patroon vermeldt.) in 1 vaste. Haal de haaknaald uit de laatste steek, steek de haaknaald door de eerste st en dan naar achteren door de lus van de 4e st, sla het garen om de haak en haal de draad door beide st. Ga verder met 1 st in iedere st tot de volgende bobbel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten